Psykologin bakom Flow

Har du hört talas om ordet flow, eller zonen som idrottsmän ofta kallar det? Ett tillstånd där det du gör fungerar optimalt, där du är så närvarande och fokuserad att du får tillgång till mer av dig själv samtidigt som världen runtomkring dig “försvinner”. 

Visste du att det går att få tillgång till det tillståndet när du vill, när du behöver det och att det är inom din kontroll?

Inom Mental Träning pratar man mycket om att skapa “minnen av framtiden”, dvs, du tränar på en målbild så att den blir så levande att det känns som det redan är klart, det har redan hänt. Du förbereder dig för att prestera på top, det sätter sig i muskelminnet. Det här är något annat än flow.

I NLP och kommunikologi t.ex. pratar man om resursfyllda tillstånd, tillstånd (kombinationen av fysiologi, kognition och emotion) där du presterar bra och mår bra. Det är också något annat än flow.

Mihaly Czikszentmihalyi har skrivit en bok med titeln “Flow – den optimala upplevelsens psykologi” där han beskriver hur optimala tillstÃ¥nd fungerar och hur man kan kultivera och träna upp dem.

Flow är även temat för workshopen “Accessing Personal Genius” där vi dels går igenom en utvecklingspsykologisk resa och dels skapar ett flowtillstånd. För att göra det behöver man hantera yttre störningar, så dag 1 går vi igenom grunden – du själv. Vi skapar tydliga gränser gentemot andra, skapar robust självkänsla (ja, man kan skapa god självkänsla), säger nej till begränsande övertygelser mm. Dag 2 går vi igenom det som stör, självhat, negativa känslor, splittring mm. Dag 3 bygger vi upp flowtillståndet eftersom det nu finns utrymme för det efter allt arbete dagarna innan.

Så vad är då flow?
Flow är ett fokuserat tillstånd när du gör en specifik aktivitet. Det är alltså något annat än “flöde i livet”. Flow kallas också för det Personliga Geni-tillståndet eftersom du får tillgång till mer av dig själv och dina förmågor. Det finns en struktur för hur flow fungerar och när man känner till den strukturen kan man också skapa förutsättningarna för att få tillgång till flow.

En viktig del är att det uppstår när du gör en aktivitet t.ex. skriva, föreläsa, läsa, ha ett coachingsamtal, cykla, köra bil osv. Föreställ dig att du ska skriva en bok, eller en bloggartikel. Du upplever att du har skrivkramp, men om man tittade närmare på vad som faktiskt pågår så har du facebook uppe, lyssnar på musik, kollar ett klipp på youtube, svarar på sms och funderar på vad du ska laga för middag osv. Problemet är då kanske snarare brist på fokus än brist på kreativitet.

* Flow är ett engagerat tillstånd där du är här och nu när du gör något som är viktigt för dig, och har tillgång till dina förmågor fullt ut.

* Förmågan att “gå in i” flow och gå ur det när du själv vill. Du “äger” ditt flowtillstånd och kan aktivera det när du behöver och lika viktigt, kan gå ur det när du behöver utan att det påverkas negativt. Ofta är det här den punkten som mina elever blir mest förundrade över. Man kan kontrollera sitt flow-tillstånd!

Ett exempel från idrotten: Många idrottare kräver optimala yttre omständigheter, publiken klappar, de har maskotar, saker ska ske i en viss ordning osv för att skapa förutsättningarna för optimala prestationer. Det är väldigt vanskligt om något blir på ett annat sätt… då kommer flow i ursäktsform istället.

Tänk om du kunde kliva in i flow utan allt det där. Du bara är där och presterar.
Därför skapar vi flera olika flowtillstånd för olika syften.

* Tillståndshantering. Att kunna gå in i och ur tillstånd när du vill skapar förutsättningarna för flow. Vi tränar på detta när vi skapar flow. Att lämna tillståndet “rent” och gå mellan neutralt observerande till fokuserad närvaro, och tillbaka igen skapar muskelminnen och gör det till ditt eget.

Själv har jag skapat flera olika flowtillstånd, mitt trainertillstånd (ett komplext flowtillstånd som gör att jag kan prestera på topp), mitt coachtillstånd (som skiljer sig markant från trainertillståndet), mitt skrivartillstånd (där jag är närvarande och sorterad när jag skriver), mitt översättartillstånd (ett prestationstillstånd som också kräver flera processer samtidigt) osv.

När, var, och hur skulle du behöva flow för att prestera på topp?

– – –

Flow är implementerat och en viktig del av följande utbildningar som jag anordnar:
APG – Accessing Personal Genius
LPG – Living Personal Genius
Unleashing Vitality
Unleashing Potentials
Meta NLP Master Practitioner

Följande är en föreläsning av Mihaly Czikszentmihalyi på TED om Flow-tillståndet.
http://www.ted.com/talks/mihaly_csikszentmihalyi_on_flow.html

/ Patrik Fordell
Lic. Meta-Coach (ACMC) och Neuro-Semantics Master Trainer Candidate

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *